Det kvittar om man är ny till bloggsfären eller om man är gammal. Nästan varje bloggare har hört talas om termen digital marknadsföring, få vet dock vad det innebär och hur det fungerar. Man har hört talas om hur viktigt det är — men varför är det viktigt? Och om man väljer att anlita en byrå som arbetar med det — vad får man?

Digital marknadsföring — det här är det

Digital marknadsföring är precis vad det låter; marknadsföring som görs digitalt. Alltså på nätet, på smarttelefoner, på surfplattor. Det samtliga prylar har gemensamt är att de är anslutna till Internet och hämtar sitt innehåll via nätet vilket är varför digital marknadsföring brukar innebära marknadsföring som man gör på Internet, då man på det sättet når exakt alla elektroniska apparater och slipper således att anpassa reklamen för de olika enheterna.

Det man brukar få när man köper digital marknadsföring är vanligtvis Google sökmotoroptimering som görs på ens hemsida, marknadsföring via sociala medier (detta omfattar vanligtvis Facebook-reklam, Instagram-reklam, till och med Twitter-reklam om man så önskar). Den digitala marknadsföringsbyrån brukar oftast hjälpa till med att sätta upp en strategi som man sedan fullföljer för att uppnå bästa möjliga effekt med sin marknadsföring.

Såhär funkar digital marknadsföring

Marknadsföringen görs som sagt på flera olika sätt och på flera olika plattformer. Om man väljer att endast marknadsföra sig via Facebook så gäller en strategi. Önskar man mer synlighet på Google krävs en annan. Dessa strategier fungerar alla på olika sätt och man får olika saker för pengarna.

Facebook-reklam

Reklam via Facebook brukar oftast komma i form av en banner som dyker upp i användares flöde. Bannern kan även innehålla en godtycklig eller säljande text som drar användarens uppmärksamhet lite extra jämfört med allt det andra som befinner sig i användarens flöde. Även här hjälper den digital marknadsföringsbyrån en att hitta på en mycket bra och uppmärksammande catchphrase eller dylikt för att attrahera så många ögon som möjligt till ens annons.

Instagram fungerar i princip på exakt samma sätt som Facebook. Inte nog med att båda plattformerna ägs av samma företag och således ser marknadsföringsverktygen mycket lika ut också, men plattformerna fungerar även på likadant sätt där man har ett flöde och innehåll radas upp rakt och upp och ner. Målet är detsamma, man vill skräddarsy en annons som attraherar användaren så mycket som möjligt, för att generera klicks och på så vis förhoppningsvis besökare (till hemsidan) och slutligen kunder till den tjänst man säljer.

Digital marknadsföring via Twitter

Twitter är ett lite knepigare monster då de flesta användarna här är ute efter information. Det är mindre skrollande och innehållslusande och mer jakt på innehåll och nyheter. Olika verksamheter marknadsför sig olika och om man känner att Twitter-skaran mer är ens kundkrets (ex. om man är en nyhetsbyrå eller dylikt), så kan marknadsföring via Twitter definitivt vara något man bör överväga som verksamhet.

Olika digitala marknadsföringsbyråer specialiserar sig inom olika ämnen. Vissa är specialiserade inom sökmotoroptimering (då primärt Google men även Bing ibland). Andra på sociala medier, mm. Som företag gäller det att hitta den byrå man tror hade kunnat ge en mest värde för pengarna.

Kategorier: Webb & IT